Openingstijden
Maandag gesloten
di t/m vr 9:00 - 18:00
Za 9:00 - 17:00
Telefoonnummer
0297 52 38 70
HOE HERKEN IK PHISHINGMAILS?
06
februari

Alle overheidscampagnes, waarschuwingen en goedbedoelde adviezen ten spijt: de kans dat je een keer te maken krijgt met phishingmails of hackers, is best groot. Niet in de eerste plaats omdat internetcriminelen steeds gehaaider en inventiever worden, maar ook omdat jij misschien je apparaten niet goed beveiligd hebt. Maar geen paniek: wij hebben op een rij gezet hoe je phishingmails herkent én ervoor zorgt dat niemand er met jouw gegevens vandoor gaat.


 Wat is fout en wat niet?

Een nepmail is steeds moeilijker te onderscheiden van een ‘echte’ mail. Internetcriminelen worden steeds slinkser in het achterhalen van jouw gegevens. Zaak dus dat je weet waar je op moet letten. Deze zes tips gaan je daarbij helpen:

Afzender
Kijk niet alleen naar de naam van de afzender, maar ook naar het precieze afzendadres. Is dit een vreemd adres, of een afgeleide versie van de echte naam van een bestaand bedrijf? Dan is het waarschijnlijk foute boel.
Aanhef
‘Beste klant’. ‘Geachte heer / mevrouw’. ‘Dear Madam / Sir’. ‘Dear Google client’. Word je in algemene bewoordingen aangesproken in plaats van met je naam? Of staat er helemaal geen aanhef? Pas dan op. Dit kan een teken zijn dat je met een phishingmail te maken hebt. Bedrijven waar je daadwerkelijk klant bent, weten of je een man of vrouw bent. Maar, ook echte e-mails kunnen zonder naam zijn, dus check ook op de punten van de andere tips.
Inhoud
In phishingmail staat vaak een verzoek om persoonsgegevens. Die moeten om de één of andere reden zogenaamd ‘bijgewerkt’ of ‘geverifieerd’ worden. Of je hebt iets gewonnen, en je hoeft alleen nog maar een paar privégegevens te verstrekken. Dit zijn signalen dat je zeer waarschijnlijk met een phishingmail te maken te maken hebt.
Spelling en taalgebruik
Kijk goed naar het taalgebruik in de mail. Phishingmail bevat regelmatig tekst die door een vertaalcomputer is gehaald. Dat levert vaak vreemde zinsconstructies en taalfouten op. Inconsequent hoofdlettergebruik en punten en komma’s op rare plekken zijn ook geen goed teken. E-mails van echte bedrijven en officiële instanties bevatten doorgaans geen taalfouten en zijn ja, verzorgd geschreven.
Vormgeving
Is de mail niet vormgegeven in de huisstijl van het bedrijf? Ontbreken er bijvoorbeeld logo’s, of zien deze er raar uit? Alarmbellen!

 

Links
Klik nooit zomaar op een link in een e-mail waarover je twijfelt. Controleer eerst of het wel een legitieme link is. Hoe? Zo: ga met je muis op de link staan, zonder erop te klikken. Doorgaans verschijnt dan het adres in beeld waar de link daadwerkelijk naartoe gaat. Komt dit niet overeen met de tekst? Staat er geen officieel bedrijfsadres? Dan is het hoogstwaarschijnlijk niet in de haak.

 

Bron: www.radar.nl


Even testen
Nu je jouw kennis wat hebt bijgespijkert, is het tijd voor een kleine test. Is de onderstaande mail van ICS (Visa Card) nep of echt?

ICS_PhisingMail ICS (Visa Card) nep of echt?

Hartstikke NEP dus. In deze video wordt uitgelegd hoe je dat ziet.

Nog eentje, van Action. Nep of echt?

 

Ook hartstikke fake. In deze video wordt uitgelegd waarom.

X